Model logistyczny wiąże się w pewien sposób z projektem logistycznym, ponieważ według nauk o zarządzaniu mają identyczne cele. Wykazanie podobieństw między nimi nie jest trudne. Zróbmy to na przykładzie sklepów.
Model logistyczny dla sklepów
Na model logistyczny zarówno dla e-sklepu jak i sklepu stacjonarnego, składają się takie czynniki jak:
- rodzaj sprzedawanego asortymentu;
- ceny, które w bardzo istotny sposób definiują pozytywną sprzedaż wśród klientów;
- reklama, w tym przypadku to firma decyduje o jej treści i przekazie medialnym do potencjalnych klientów.
Wszystkie wymienione powyżej czynniki wpływają na jakość i wielkość sprzedaży. Dostawa w modelu logistycznym w e-biznesie spełnia ogromną rolę. Trzeba jednocześnie zaznaczyć, iż sposób zarządzania produktami, które posiadamy w sprzedaży, metoda ich przechowywania, wysyłanie, przyjmowanie zwrotów oraz reklamacji, to jedne z najważniejszych wymogów które powinna spełnić firma, która chce zachować najwyższy standard obsługi klienta.
Dlatego, zarówno dla e-sklepu jak i sklepu stacjonarnego, idealnym rozwiązaniem jest założenie własnego magazynu. Większość firm w Polsce, oferujących usługi przez Internet, to mikro i małe firmy, a magazyn znacznie ułatwia wysyłkę towaru.
Dlaczego warto postawić na własny magazyn?
Otóż jednostka związana z magazynem obsługuje sprzedaż i wysyłkę. Ta forma modelu jest idealnym rozwiązaniem dla sklepów stacjonarnych, które chcą poszerzyć swój asortyment przez Internet i e-sklepów lub firm z branży internetowej.
Jakie plusy mogą wynikać z posiadania magazynu:
- towar może być zakupiony od dostawców w ilościach hurtowych, dzięki czemu, możliwa jest negocjacja cen;
- firma posiada pełną kontrolę nad procesami logistycznymi i rzeczywistymi stanami magazynowymi.
Czym natomiast jest projekt logistyczny?
W wielkim uproszczeniu, wielu specjalistów z tej dziedziny, powiedziałby, że jest to przedsięwzięcie, które może trwać zarówno jeden dzień jak i kilka lat, tym charakteryzuje się projekt logistyczny. Służy ono osiągnięciu określonego celu, jaki zakłada dana firma, ma on zarówno termin rozpoczęcia realizacji jak i jego zakończenia. Muszą być w nim zawarte cele, które w danym czasie, muszą zostać zrealizowane.